lauantai 10. marraskuuta 2018

Thaimaa 20.10-7.11.2018 vol.3


LAUANTAI
27.10.2018
Matka päivä Koh sametilta Bangokiin. Aamulla säätämään majoituksen vastaanottoon speedboattia mantereelle. Tiketissä luki että ensimmäinen bussiyhteys olisi klo 10, mutta kun pyydettiin henkilökuntaa soittamaan kyytiä niin sanoi että ko kellonaika on speedboatin hakuaika ja klo 11 lähtee bussi kohti Bangkokia. Oltiin juuri lähdössä aamupalalle kun vastaanottohenkilö viittoilee tulemaan käymään. Puhelin korvallaan sanookin että on mahdollisuus päästä speedboatilla klo 9 mantereelle ja klo 10 bussiyhteys Bangkokiin:) Käveltiin pikku matka rantaa pitkin ennen kuin pysähdyttiin syömään. Muuten ihan ok paikka mutta hinnakas olivat iskeneet suoraan loppuhintaan palvelumaksun. Syömisen jälkeen rinkat kantoon ja odottelemaan kyytiä.
sinne jää Koh samet taakse ja matka jatkuu
 Siinä ei kauaa mennyt kun kurvasi meille osoitettu speedboat rannan tuntumaan. Noin 15 minuuttia myöhemmin oltiin mantereell Ban phenissa., jossa ohjattiin bussinodottelu alueelle. Ajoneuvo oli bussin ja minivanin välimuoto, eli ei ihan tarvinnut polvet suussa matkustaa:) Alkuun kierrettiin muutama kortteli hakien lisää matkustajia mukaan mutta hyvin mahtui matkustamaan. Yksi tauko pidettiin matkan varrella. Hyvä kun menin pienen matkan päähän ajoneuvosta tauon aikana pällistelemään ja etsimään vessaa. Paikalla oli paikallisten porukka jotka selvästikkin näki mitä etsin niin näyttivät lähes saman tein suunnan:) Kokonaisuudessaan matka kesti nelisen tuntia Bangkokin Ekkamai bussiasemalle.
skytrainin odottelua
 Napattiin bussiasemalta skytrain alle. Eipä paljoa maksanut siirtyminen euron verran eikä tarvinnut kuumottua ruuhkista kun skytrain menee liikenteen "yllä". Edellis kertaan verrattuna näytti että ovat tekemässä pohjoiseen sekä etelään radan jatkosta mikä tietysti hyvä. Jäätiin keskeisellä sijainnilla pois hyvinkin ruuhkaisesta skytrainistä. Hyvin pyörittiin isoine rinkkoineen ihmismassojen keskellä:)Hämmentävää oli nähdä niin paljon ihmisiä kun vertaa vaikka Koh si changilla näkemään ihmismäärään. Otettiin seuraavaksi tuk-tuk alle ja kohti turistipaikkaa nimeltä Khao San Road. Hyvin osasi jo suunnistaa tuolla alueella kun viimeksikin käytiin. Päätettiin mennä samaan hotelliin jossa oltiin 4 vuotta sitten:) Eli ei ihan pahimpaan paikkaan vaan muutama kadun väli "pääkadusta" pois päin.
khao san roadin ihmispaljoutta
 Ilta kierreltiin sitten Khao sanin aluetta. Kaveri sääti huomiseksi kuljetusta kentälle. Hotellilta jos olisi säätänyt niin olisi maksanut 500 mutta kadun varrelta ständiltä niin ko matka irtosi 150 batiin eli vallan hyvä diili. Itsellähän matka vielä jatkuu reilun viikon verran. Itsekkin katselin mahdollisia vaihtoehtoja etelään menolle. Juna+lautta 1300 mutta ukkeli sanoi että pitää vuorokautta ennen varailla.En vielä varannut ajattelin katsella vielä huomenna vaihtoehtoja.
majoitukse lähellä oleva reggaebaari tietysti piti käydä istumassa. Hämmentävää oli kun paikan pitäjä vain tokaisi että menehän laittamaan jotain suomalaista reggae musiikkia. Siinä ei kauaa tarvinnut odotella kun kaijuttimista raikasi Jukka poikaa:)

Kuva ei kerro mutta melko napakka sadekuuro
 SUNNUNTAI
28.10.2018
@Khaosan roadin läheisyydessä, Bangkok. Yö oli säväyksellinen huone oli 5 kerroksessa silti kuului musiikki onneksi ei mikään basson jytke ja loppui noin puolen yön mittaan, lisäksi tuli kelloa kyttäilty useamman kerran yön mittaan. Puolilta öin oli lisäksi todella voimakas sadekuuro. Huoneemme katossa oli muutama reikä joista tippui vettä: varsinaista vedellä kurittamista kun läpi yön kuulet korvan vieressä tip...tip...tip:) Kaverin kyyti tuli hakemaan klo 0600 olin sen verran hereillä että kävin katsomassa että kaveri pääsee kyytiin.Koomailin vielä noin 9 asti jonka jälkeen lähdin säätämään aamupalaa. Aamupalan jälkeen menin Lomprayahin toimistoon tiedustelemaan mahdollista yhteyttä etelään menolle. Kuullema tämän illan yöjuna täynnä, bussilla pääsisi 1100. Lähdin majoitukseen pohtimaan tilannetta: ottaakko yöbussi vai jäädä vielä toiseksi yöksi tänne...
Aamu valkenee isolla kirkolla
huomio matka jatkuu tahdissa mars
 Lopputulemana oli että tein puolilta päivin check outin kävelin vähän matkaa majoituksesta ja menin yhteen monista alueella olevista pienistä matkatoimistoista. Kysyin että onnistuuko tälle päivälle vielä saada yöjunaa etelään:vastaus oli myönteinen eli kyllä onnistui. JES!. Nyt siis säädettynä juba+bussi+lautta tiketit tai pitää käydä hakemassa lippu klo 15 maissa toimistolta. Matka siis jatkuu ensin Bangkokista yöjunalla Chumphon nimiseen paikkaan josta bussilla rannan tuntumaan josta lautalla kohti Koh Tao saarta etelässä. Lounaan jälkeen lähdin extempore kävelylle Khao san roadia vastapäätä olevalle alueelle. Paljon kojuja mutta eniten pisti alueella silmään majoitusten halpuus esim: FAN 200 AC 400 hyvä tietää ensi kertaa varten;) Lähdin vain kävelemään eteenpäin ja vastaan tuli mukavan oloinen puistoalue josta näkymät Bangkokia halkovalle joelle.


Jokikuvaa
Hyvin hämmentävää oli kun liuta paikallisia opiskelijoita tuli juttusille puistossa. Tulivat kyselemään voisivatko haastatella koulutehtävää varten sanoin että mikäs siinä. Alkuun pientä kielimuuria mutta ymmärretyksi tultiin molemmin puolin. Hauskaa oli se että ryhmä tuli ensimmäisen oton jälkeen melkein heti kohta takaisin ja sanoivat voivatko ottaa haastattelun uudelleen kun ensimmäisellä kerralla ei videolle ollut tullut ääntä ollenkaan, sanoin että tottahan toki:) Kävin tänään syömässä kaikki ateria: aamupala+lounas+päivällinen samassa paikassa ja istuin joka kerta samassa pöydässä. Hyvä,halpa ja keskeisellä lokaatiolla oleva paikka niin mikäs siinä. Päivän ajan oli isompi rinkka ollut toimistolla säilössä josta säädin liput. kävin hakemassa kantamukseni ja lippuni neljän maissa. Lähdin hyvissä ajoin säätämään itseäni kohti juna-asemaa koska koskaan et voi ennakoida millaiset ruuhkat kaupungissa on.

Juna-aseman odotusaulaa

kohti yöjunaa oli muuten pituutta
 Onneksi tällä kertaa ei ollut hirvittäviä ruuhkia vaan pääsi helposti tuk-tukin kanssa asemalle. Olin niin hyvissä ajoin asemalla ettei ollut vielä edes infotaulussa omaa junaa että miltä laiturilta lähtee. Mielenkiintoista oli että odotusalue oli järkyttävän kokoinen mutta silti lähes viileä kun oli ilmastoitu. Voi vaan kuvitella millaiset sähkönkulutukset kun ulkona muutoin paukuttelee + 30:) Kävin vielä aseman vierestä säätämässä possua+kanaa vartaassa sekä ananasta jos tulee nälkä yöllä. Nousin jo hyvissä ajoin puolisen tuntia ennen junan lähtöä junaan. Muutamia muitakin kanssamatkaajia oli hyvissä ajoin. Hämmennystä hieman aiheuttaa makuupaikan numerointi. Kuvassa näkyvä paikka oli ns neljänistuttava eli kyseiseen kohtaan oli merkattu neljä istumapaikkaa. Oma makuupaikan numero alapunkka nro 4. Mielenkiinnolla odottaa kuinka istumapaikat kääntyvät makuupaikoiksi. Juna lähti kohti etelää klo 1930. Noin yhdeksän aikaan tuli vaunuun ukkeli joka rupesi tekemään makuupaikkoja. Siinä  ei kauaa mennyt kun niks ja naks oli alapunkka käännetty neljänistuttavasta paikasta isketty pehmukepatja lakanoineen ja tyynyineen valmiiksi:) Samoin yläpunkka vaan vapautettiin siteistä ja laskettiin oikeaan tasoon ja huiskis oli jo lakanat ja tyyny valmiudessa. Yllättävän leppoisen oloinen ja hyvinkin tilava tämä alapunkka. Hyvin mahtuu levyttelemään ja rinkka+päiväreppu mahtuu myös viereen. Siinä punkalla pötkötellessä nenään tunki aika tiukka travellauksen tuoksu, olihan siinä painettu menemään koko päivä pitkin puistoja kuumassa säässä. No huomenna kun pääsee majoitukseen niin kunnon kuositusta kehiin:)
tuosta se pitäisi kääntyä jotenkin

hyvin nukkui koiran unta

hieman epäselvä kuva mutta makuuvaunusta yhteensä 40 punkkaa ja yksityisyyttä sai verhoista jotka vedettiin punkan suojaksi



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti